Arhiva Comunicate
COMUNICAT

Ziua Protectie Civile - 28 februarie
(26.02.2010)

Anul acesta se implinesc 77 de ani de cand Protectia civila din Romania se dedica nemijlocit cetatenilor, economiei si teritoriului tarii, in conditiile cele mai dificile, in caz de razboi sau de dezastre.
De 77 de ani Protectia civila depune toate eforturile in perfectionarea masurilor de ocrotire a populatiei, a bunurilor materiale si a mediului, asigurand conditiile necesare supravietuirii acestora.
Protectia civila a strabatut un drum lung, pana sa atinga forma si continutul din prezent, insa obiectivul sau a ramas acelasi. Sa ne amintim acum, cateva etape din cei mai insemnati ani:
Protectia civila din Romania a fost organizata sub denumirea de aparare pasiva contra atacurilor aeriene, prin Inaltul Decret Regal nr. 468 din 28 februarie 1933, avand ca scop limitarea efectele bombardamentelor aeriene asupra populatiei si resurselor teritoriului.
Mai tarziu, la data de 16 august 1946, prin Ordonanta a prefectului capitalei, apar si primele norme de conduita pentru populatie inainte, pe timpul si dupa atacurile din aer.
La 2 septembrie 1950 se infiinteaza Comandamentul Apararii Pasive a Teritoriului, prin Hotararea nr. 978 a Consiliului de Ministri, iar in Decretul nr. 222 din 09.09.1950 al Marii Adunari Nationale, se preciza „Apararea Pasiva a Teritoriului constituie totalitatea masurilor ce trebuie pregatite din timp de pace, aplicate, imbunatatite si completate in timp de razboi, in scopul prevenirii, limitarii si inlaturarii efectelor atacurilor aeriene inamice”, iar „organizarea, dotarea, instructia, pregatirea, conducerea si controlul apararii pasive se exercita de Ministerul de Interne”.
In anul 1967 Directia Apararii Locale Antiaeriene iese din subordinea Ministerului de Interne si intra in subordinea Ministerului Fortelor Armate, prin Decretul nr. 711 din 22 iulie.
Pe 28 decembrie 1972 apare Legea nr. 14 privind Organizarea Apararii Nationale, care defineste ca „Apararea Locala Antiaeriana se organizeaza in scopul asigurarii si desfasurarii normale a activitatilor economice, politice, sociale si de ducere a actiunilor de lupta pe timp de razboi si pentru protectia cetatenilor si a bunurilor materiale de orice natura impotriva efectelor armelor de nimicire in masa si ale armelor obisnuite”.
Legea nr. 2/1978 stabileste ca la pregatirea pentru apararea civila participa formatii si comisii special destinate, care au la dispozitie mijloace de interventie specifice, cu uniforma specifica, iar „Protectia populatiei si a bunurilor materiale impotriva efectelor armelor de nimicire in masa si a armelor obisnuite se asigura printr-un ansamblu de masuri constand din: instiintare si alarmare, adapostire, dispersare si evacuare, mascare, camuflare si alte masuri tehnice si organizatorice”.
In anul 1990, in data 11 mai, Romania a ratificat Protocoalele aditionale nr. 1 si 2 la „Conventia de la Geneva din 2 august 1949 privind protectia victimelor conflictelor armate”, care la art. 61 stipuleaza: „prin expresia PROTECTIA CIVILA se intelege indeplinirea tuturor sarcinilor umanitare sau a mai multora dintre ele, destinate sa protejeze populatia civila impotriva pericolelor ostilitatilor sau ale catastrofelor si s-o ajute sa depaseasca efectele lor imediate, asigurand conditiile necesare supravietuirii acesteia”.
La Conferinta Mondiala pe probleme de protectie civila de la Yokohama - Japonia, din anul 1994, Organizatia Internationala de Protectie Civila (I.C.D.O.) a declarat oficial „deceniul international de reducere a efectelor dezastrelor naturale”.
Declaratia de la Beijing, din anul 1998, se refera in mod concret la „protectia si asistenta tuturor celor care se confrunta cu diverse dezastre in secolul al XXI-lea” si adopta „Planul mondial de actiune pentru dezvoltarea protectiei civile”. Romania este parte semnatara a declaratiei finale.
Legea nr. 106 privind protectia civila din Romania, aparuta la 3 octombrie 1996 stipuleaza: „activitatile protectiei civile, se planifica, organizeaza si se realizeaza in concordanta cu reglementarile existente in documentele privind dreptul international la care Romania este parte”.
La 26 octombrie 2000 structurile militare de protectie civila trec din subordinea Ministerului Apararii Nationale in cea a Ministerului de Interne, prin Ordonanta de Urgenta nr. 179/2000.
La 30 august 2001 se stabilesc criteriile de infiintare, organizare si functionare a serviciilor publice comunitare pentru situatii de urgenta, in subordinea consiliilor judetene, ca structuri unificate, realizate prin reorganizarea inspectoratelor de protectie civila si grupurilor de pompieri militari, prin Ordonanta de Urgenta nr. 88, cu completarile ulterioare.
In baza Ordinului ministrului Administratiei si Internelor nr. I/0621 din 1.12.2004 si S/II/3950 din 20.12.2004, la data de 15.12.2004, inspectoratele de protectie civila s-au unificat cu grupurile de pompieri, luand fiinta inspectoratele judetene pentru situatii de urgenta.

Desi sarbatorim 77 de ani de la intemeierea acestui serviciu comunitar, protectia civila mai are un drum lung de parcurs. Societatea, prin exploatarea iresponsabila a resurselor, prin evolutia tehnologiei si setea de afirmare, lanseaza zilnic provocari neasteptate, cu care autoritatile trebuie sa se confrunte.
O populatie bine pregatita va fi mai putin luata prin surprindere de un eveniment inopinat, va actiona cu mai multa precizie si promptitudine si va reveni mai repede la starea de normalitate. Oamenii sunt resursa cea mai de pret a unei tari si valoreaza mai mult decat terenul si bunurile materiale la un loc. Oamenii sunt cei care reconstruiesc teritoriul afectat si de aceea este important ca acestia sa se simta in siguranta. Informarea si executarea corecta a exercitiilor de protectie civila duce la reducerea starii de teama, nesiguranta si panica a oamenilor, in cazul unei situatii de urgenta si cresterea increderii si respectului fata de autoritati.
In concluzie, putem afirma ca indiferent de mijloacele si fortele avute la dispozitie, de-a lungul anilor, protectia civila si-a concentrat si va continua sa isi concentreze eforturile si resursele pentru a constientiza, instrui si apara populatia.

Apel unic de urgenţă
Ministerul Administratiei si Internelor
Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă
Prefectura Suceava
Consiliul Judeţean Suceava
Inspectoratul judeţean de Poliţie Suceava
Inspectoratul Judeţean de Jandarmi Suceava
FOTO

FOTO

FOTO

FOTO

<FOTO