Arhiva Preveniri
PREVENIRE

ANALIZA ACTIVITATII COMITETULUI JUDETEAN PENTRU SITUATII DE URGENTA SUCEAVA PE ANUL 2009

In anul 2009 activitatea Comitetului Judetean pentru Situatii de Urgenta Suceava s-a desfasurat in conformitate cu prevederile H.G.R. nr. 1491/2004 privind Regulamentul-cadru de organizare, structura si dotarea comitetelor si centrelor operative pentru situatii de urgenta, Ordonantei de Urgenta nr. 21/2004 privind Sistemul National de Management al Situatiilor de Urgenta – aprobata prin Legea nr. 15/2005 si a Ordinelor emise de Prefectul judetului Suceava - presedinte al Comitetului Judetean pentru Situatii de Urgenta, avand ca obiectiv fundamental managementul integrat si gestionarea eficienta a situatiilor de urgenta manifestate pe teritoriul judetului, precum si prevenirea aparitiei acestora.

I. Masuri intreprinse in vederea refacerii infrastructurii critice afectata de inundatiile din anul 2008.
Autoritatile administratiei publice locale si operatorii economici care au in proprietate si in administrare cai de comunicatii au actionat pentru reabilitarea elementelor de infrastructura distruse ca urmare a inundatiilor din anul 2008.
In acest context au fost repuse in exploatare sectoarele de DJ aferente localitatilor Dolhasca, Liteni, Baia, Manastirea Humorului, Stulpicani, Ostra, Paltinoasa, Moldovita, Izvoarele Sucevei si Sucevita. Practic lucrarile sunt finalizate si toate DJ sunt redate circulatiei.
Au fost reconstruite integral podurile rutiere de pe DN si DJ din Marginea, Todiresti, Bilca, Probota si Gulea.
Trebuie mentionat faptul ca, prin lucrarile de reabilitare la DN 17 s-au redus o serie de riscuri generatoare de situatii de urgenta, fluidizandu-se traficul catre Transilvania, astfel:
In primul rand, prin constructia sau redimensionarea unor poduri/podete rutiere pe traseul Suceava – Gura Humorului – Campulung Moldovenesc – Vatra Dormei – Poiana Stampei s-a rezolvat problema colectarii si tranzitului apei provenite din scurgerile pe versanti, limitandu-se astfel riscul de inundatii.
In al doilea rand prin largirea partii carosabile, cat si a lucrarilor de sprijiniri si de protectie a versantilor s-a redus substantial riscul blocajelor in trafic cauzate de prabusirile de roca de pe versanti, de inzapeziri, viscol si polei - pe timpul iernii.
Infrastructura de cale ferata distrusa/avariata a fost reabilitata in mare parte. Din considerente de rentabilitate economica, linia CF Gura Putnei-Nisipitu nu a fost refacuta si repusa in functiune.
Iazurile de decantare, precum si depozitele de steril constituie o vulnerabilitate sociala definitorie, in ultimii ani, in fostele zone miniere din judet. Instabilitatea acestor depozite, cauzata de acumularile de apa din spatele digurilor de protectie si de infiltratiile in masa de steril din scurgerile pe versanti, impune proiectarea, finantarea si executarea unor lucrari ample de stabilizare si ecologizare a perimetrelor respective.
Trebuie amintit aici Proiectul de inchidere si ecologizare a perimetrului de la iazul Valea Tarnicioara, care se afla in stadiu avansat al lucrarilor. Sincopele in finantare au condus la intreruperea, in vara anului 2009, a activitatii constructorului (COMINCO Frasin).
Aceasta situatie, alaturi de analiza si evaluarea riscurilor la celelalte halde de steril din judet (Dealu Negru, Valea Strajii, Poarta Veche, Paraul Cailor, Tonegaresti, Valea Putnei – Prasaca) au constituit ordinea de zi a sedintei de lucru din 09.07.2009 desfasurata la sediul APM Suceava cu participarea reprezentantilor proiectantului (CONVERSIM - Baia Mare), finantatorului (Mec), proprietarului (MINBUCOVINA - Vatra Dornei), a institutiilor care asigura functiile de sprijin pentru acest tip de risc (APM, GM, SGA, ISUJ) si primarii din comunele Ostra, Fundu Moldovei si Crucea, unde s-au stabilit masuru punctuale si de perspectiva fata de situatia existenta. Ulterior s-a efectuat o recunoastere in teren pentru evaluarea stadiului lucrarilor de reabilitare si ecologizare a iazului Valea Tarnicioara, activitate la care, alaturi de cei mentionati anterior, a participat si reprezentantul constructorului (COMINCO Frasin), stabilindu-se masuri de monitorizare permanenta si stabilirea cadrului institutional de interventie in caz de avarie.

II. Riscurile manifestate in anul 2009 in zona de competenta si managementul situatiilor de urgenta la nivelul judetului Suceava.

Asezarea geografica si cadrul natural, cat si conditiile socio-economice caracteristice judetului Suceava determina manifestarea deopotriva a riscurilor naturale cat si a celor tehnologice, iar in ultima perioada a celor biologice, prin aparitia si evolutia inca necontrolata a gripei cu tulpina de virus AH1N1.
Dintre riscurile naturale specifice judetului, care genereaza situatii de urgenta, fenomenele hidro-meteorologice si geomorfologice periculoase sunt cele care se manifesta pregnant, cu o clara determinare sezoniera. Reteaua hidrografica densa si neamenajata in mare parte, constructiile, depozitele ilegale de gunoi menajer si resturile de material lemnos din imediata apropiere a albiilor minore ale raurilor creeaza conditii de producere a inundatiilor, care aduc pagube insemnate populatiei, infrastructurii critice si mediului. Alunecarile de teren sunt generate atat de evolutia fireasca a formelor de relief, cat mai ales de actiunea umana, prin exploatarea deseori necontrolata a fondului silvic, incarcarea excesiva a versantilor si alte lucrari care produc dezechilibre in stabilitatea acestora. Sunt monitorizate si raman active alunecarile de teren din municipiul Suceava, municipiul Falticeni, Ilisesti, Ciprian Porumbescu, Voitinel, Brodina, Boroaia.
Hazardele tehnologice cele mai frecvente sunt generate atat de erori umane, prin nerespectarea fluxului tehnologic, exploatarea defectuoasa a instalatiilor, transportul, manipularea si depozitarea gresita materialelor si substantelor periculoase, nerespectarea normelor de prevenire, securitate si protectie cat si de improvizatii si de uzura instalatiilor, utilajelor, echipamentelor etc.
Daca in ultimele decenii hazardele biologice din judet se rezumau doar la cateva focare epizootice anual, limitate ca arie de raspandire, incepand cu 2007 se manifesta cu o evolutie violenta noi tipuri de virusi (cu tulpini AH5N1 si AH1N1) care au generat epidemii si chiar pandemii, la nivel mondial.
Principalele situatii de urgenta gestionate in anul 2009 de catre Comitetul judetean, comitetele locale si institutiile care au repartizate functii de sprijin si caracteristicile acestora au fost:
A. In urma precipitatiilor abundente sub forma de zapada, insotite de intensificari ale vantului, care a viscolit ninsoarea, in ziua de 11.02.2009 au fost afectate 5 localitati si a fost suspendata temporar activitatea de pe aeroportul “Stefan Cel Mare”. Fenomenele meteorologice periculoase s-au manifestat prin doborari de arbori si blocarea temporara a unor portiuni de drumuri, avarii la 22 posturi TRAFO si 3 linii electrice de medie tensiune.
Pentru restabilirea starii de normalitate au participat: membri ai CLSU si SVSU din localitatile afectate, specialisti din cadrul ISUJ Suceava, agenti de politie, echipe de interventie E ON Moldova - Suceava, reprezentanti ai S.G.A., Inspectoratul Teritorial de Stat in Constructii, Directia de drumuri si poduri.
B. In zilele de 19.05.2009 si 05.07.2009, in municipiul Vatra Dornei, ca urmare a precipitatiilor cu caracter torential si a scurgerilor de pe versanti a fost colmatata partial reteaua de canalizare a localitatii, apa inundand subsoluri, Piata agroalimentara, 15 gospodarii, 6 operatori economici (Hotel Bradu, Hotel Carol, Pensiunea Calimanel, S.C. Contrapunct auto SRL).
Pentru restabilirea starii de normalitate, alaturi de CLSU Vatra Dornei au intervenit forte si mijloace de la detasamentul de pompieri Vatra Dornei, politia municipala si politia comunitara.
C. In data de 11.06.2009, in localitatile Dolhesti si Liteni grindina de mari dimensiuni a afectat acoperisurile a 236 locuinte (110 gospodarii) si a 4 obiective economico-sociale. Cele 6 comisii mixte de evaluare a pagubelor au intocmit 350 fise tehnice. In aceeasi zi, din cauza volumului mare de apa acumulata, circulatia in zona podului din localitatea Scheia (pe DN 17) a fost oprita temporar. Aluviunile au blocat canalizarea de la Complexul Comercial Bazar, inundand partea de sud a acestuia (in vecinatatea digului dinspre raul Suceava).
Pentru reabilitarea situatiei au intervenit detasamentul de pompieri Suceava, personalul posturilor de politi si E ON cu forte specializate.
D. Datorita vantului puternic si a precipitatiilor torentiale din noaptea de 23/24.06.2009, in municipiul Radauti si localitatile limitrofe au fost avariate utilitati publice, obiective socio-economice. In Parcurile Statuii, Sahia si Central au fost doborati numerosi arbori si arbusti de specii rare, au fost degradate lampadare si banci. In localitate s-au prabusit acoperisuri si terase, au cazut arbori pe calea ferata si sosele, monumente din Cimitirul Municipal au fost rasturnate, o parte din acoperisul Manastirii Bogdana a fost decopertat, mai multe autoturisme au fost avariate.
In urma rapoartelor operative primite de la Comitetele Locale pentru Situatii de Urgenta a localitatilor afectate, au fost convocate 6 comisii mixte pentru evaluarea distrugerilor, care au intocmit un numar de 89 fise tehnice.
Pentru reabilitarea zonei a intervenit in mod unitar comitetul local pentru situatii de urgenta, cu sprijinul comitetului judetean. Nu s-au inregistrat victime.
E. In data de 29.06.2009, manifestarile violente a factorilor meteorologici (vant puternic si precipitatii abundente, insotite de fenomene orajoase) au afectat mai multe localitati din judet. In municipiul Suceava, in str. Parcului, pe partea carosabila s-a prabusit un arbore, iar demisolul Spitalului Vechi a fost inundat. In comuna Valea Moldovei (sat Mironu) a fost inundata o curte si o anexa gospodareasca. In comuna Paltinoasa (sat Capu Codrului) - DN 17 a fost acoperit cu aluviuni si rigolele s-au colmatat cu material aluvionar pe 200 ml. In comuna Vama au cazut elemente de constructie pe sectorul de linie ferata Vama - Moldovita. In orasul Siret s-a prabusit un copac in curtea Spitalului Orasenesc. In orasul Gura Humorului a fost inundata o curte, iar in orasul Vicovu de Sus a cazut un copac pe partea carosabila.
F. In intervalul 12-13.07.2009 si in data de 13.08.2009, in municipiul Suceava datorita ploilor abundente intr-un interval scurt de timp si a colmatarii canalizarii a fost inundata str. Ion Creanga pe o suprafata de 100 mp. iar pe str. Vasile Alecsandri, nr. 111 a fost inundat subsolul unui bloc de locuinte. Pe str. Oituz, la nr. 15 a fost inundat subsolul Caminului de copii “Speranta”.
G. Un eveniment deosebit, prin locul de producere, evolutia, pagubele si complexitatea interventiei l-a constituit incendiul de la Complexul Comercial Bazar din data de 13.01.2009. Incendiul a fost observat la ora 21.58 de catre un angajat din cadrul Serviciului Privat pentru Situatii de Urgenta a S.C. AMBRO S.A. Suceava, care a anuntat I.S.U. Suceava, prin serviciul unic 112.
Din cauza numarului mare de chioscuri, precum si a cantitatilor mari de materiale si substante combustibile si inflamabile depozitate in interiorul acestora, incendiul s-a dezvoltat cu repeziciune si a fost nevoie de forte suplimentare pentru lichidarea acestuia
Interventia operativa a vizat concentrarea fortelor I.S.U., serviciile private pentru situatii de urgenta de la SC Ambro, Termica, Aeroportul „Stefan cel Mare” Suceava si serviciul voluntar Bosanci. Incendiul nu a provocat victime.
H. In data de 08.01.2009, la Manastirea Daniil Sihastrul s-a produs un incendiu care a izbucnit de la cosul de fum, neprotejat termic. Incendiul s-a extins si la o parte din anexele bisericii datorita amplasarii acestui lacas de cult intr-o zona izolata.
Au ars chilii, ateliere, sala cu mese, paraclisul, bunuri de uz general si bucataria construita din lemn.
Pentru localizarea si stingerea incendiului au intervenit: Comitetul Local pentru Situatii de Urgenta Vicovu de Sus, detasamentul de pompieri Radauti, garda de interventie Siret, garda de interventie Vicovu de Sus si serviciul voluntar al comunei Straja, alaturi de fortele politienesti locale. Incendiul nu s-a soldat cu victime, dar a existat un real pericol de extindere la biserica si la celelalte anexe.
I. In data de 19.08.2009 a avut loc o poluare accidentala pe cursul raului Suceava, intre localitatile Lisaura si Tisauti, cantitatea de mortalitate piscicola fiind apreciata la circa 80 kg. Secretariatul Tehnic Permanent a transmis avertizari tuturor localitatilor si operatorilor economici interesati din aval, cuprinzand masurile ce se impun in astfel de situatii. Pentru prelevarea de probe si monitorizarea fenomenului s-au deplasat la fata locului specialisti de la SGA Suceava.
K. In data de 21.10.2009 pe raul Suha, in dreptul localitatii Frasin s-a produs o poluare cu reziduuri de substante chimice periculoase cu efect pe o distanta de aproximativ 500 m. Actiunea a fost intentionata, insa efectele au fost minore.
L. Riscurile epizootice s-au manifestat prin imbolnavirea animalelor salbatice si domestice, indeosebi cu RABIE (5 cazuri - Udesti, Ipotesti,Straja, Izvoarele Sucevei si Gura Humorului) si LEUCOZA ENZOOTICA BOVINA (2 cazuri - Dolhasca si Siminicea).
M. In data de 02.11.2009, confirmarea a 3 cazuri de gripa AH1N1 la Colegiul Militar din Campulung Moldovenesc a impus convocarea, in sedinta extraordinara a Comitetului Judetean pentru Situatii de Urgenta. In aceste circumstante, institutiile care asigura managementul si functiile de sprijin pentru riscurile biologice - Directia de Sanatate Publica, Inspectoratul Judetean pentru Situatii de Urgenta si Directia Sanitar Veterinara si pentru Siguranta alimentelor au analizat operativ situatia din judet, au elaborat si au pus in aplicare Planul de masuri al CJSU pentru prevenirea, controlul, monitorizarea si gestionarea situatiilor de urgenta ce pot aparea ca urmare a aparitiei cazurilor de gripa A/H1N1 si Planul judetean de urgenta in caz de pandemie-gripa cu tulpina de virus A/H1N1 .
Evolutia negativa a pandemiei la nivelul judetului, cresterea numarului de imbolnaviri si a deceselor au impus masuri deosebite: instituirea carantinei la unitatile spitalicesti, distribuirea, prin grija fiecarei institutii, a mastilor medicale de protectie catre personalul propriu care asigura serviciile cu publicul, monitorizarea grupurilor de risc (elevi, studenti, bolnavi cronici, turisti etc), continuarea actiunii de informare preventiva a populatiei si, in ultima instanta vaccinarea, cu prioritate a personalului medical, elevilor si angajatilor MAI. La data de 15.12.2009, la nivelul judetului Suceava situatia este urmatoarea: 168 - cazuri confirmate de imbolnavire cu vitusul AH1N1, 155 - cazuri vindecate, 4 - decese din acesta cauza. Activitatea este in desfasurare.

III. Activitatea Comitetului pentru Situatii de Urgenta al Judetului Suceava si a Secretariatului Tehnic Permanent, in anul 2009.

In perioada analizata, s-au desfasurat 12 sedinte ale Comitetului Judetean pentru Situatii de Urgenta (2 ordinare si 8 extraordinare) in care s-au abordat probleme organizatorice, s-au prezentat analize si rapoarte, planuri de masuri pentru diferite stari potential generatoare de situatii de urgenta, s-au dezbatut proiecte de operationalizare a sistemului de management din a domeniul situatiilor de urgenta, s-au adoptat hotarari.
Sedintele extraordinare au fost convocate de catre presedintele Comitetului Judetean pentru Situatii de Urgenta, prin Secretariatul Tehnic Permanent, in special ca urmare a manifestarii unor hazarde sau pentru prevenirea aparitiei acestora. S-au emis 5 hotarari ale CJSU si a 3 ordine ale prefectului. Acestea au fost inaintate, conform procedurilor, Comitetului National pentru Situatii de Urgenta prin Centrul Operational National, comitetelor locale, institutiilor publice descentralizate, operatorilor economici sursa de risc si organizatiilor neguvernamentale interesate.
In conformitate cu art. 10 (1) din HG 1491/2005 au fost organizate si s-au desfasurat 2 sedinte ordinare, semestriale, in care s-a analizat activitatea Comitetului Judetean si a celorlalte componente ale sistemului judetean pentru situatii de urgenta si s-au stabilit prioritatile, directiile de actiune si masurile specifice.
Problematica abordata s-a concretizat astfel:
- Adoptarea masurilor de monitorizare a riscurilor, de pregatire a resurselor umane si materiale, de prevenirea manifestarii hazardelor si de interventie in situatia producerii situatiilor de urgenta.
- Asigurarea si aplicarea masurilor din competenta structurilor abilitate in cazul aparitiei pandemiei de gripa noua cu tulpina de origine porcina.
- Elaborarea documentelor operative / tipuri de risc.
- Intocmirea si implementarea procedurilor de actiune ale fortelor de interventie / tipuri de situatii de urgenta.
Comitetul Judetean pentru Situatii de Urgenta a aprobat efectuarea platii din Fondul pentru inundatii aflat la dispozitia Comitetului Judetean pentru Situatii de Urgenta, a contravalorii transportului materialelor de constructii ramase in depozite, catre Administratia Nationala a Rezervelor de Stat pentru evitarea degradarii acestora.
Pentru prevenirea si limitarea efectelor situatiilor de urgenta au fost transmise de catre institutiile abilitate 217 mesaje de atentionare /avertizare si informari privind fenomene hidro-meteorologice periculoase. In conformitate cu procedurile de instiintare - avertizare si alarmare a populatiei in situatii de protectie civila Centrul operational a transmis catre Comitetele Locale si institutiile cu responsabilitati in managementul situatiilor de urgenta 3931 mesaje. Acestea au fost completate cu masuri urgente de avertizare a populatiei si de actiuni operative de gestionare a situatiei, pentru limitarea pagubelor.
Secretariatul tehnic permanent a desfasurat activitatea in conformitate cu atributiile legale prevazute in HG nr. 1489/2005 art. 3 astfel:
- A centralizat solicitarile privind necesarul de resurse umane, materiale si financiare pentru indeplinirea functiilor de sprijin, premergator si in timpul situatiilor de urgenta si a redactat Planul Comitetului Judetean pentru Situatii de Urgenta pentru asigurarea resurselor umane, materiale si financiare necesare gestionarii situatiilor de urgenta pe anul 2009.
- A efectuat activitati de analiza si evaluare referitoare la situatiile de urgenta din zona de competenta, a centralizat si a exploatat informatiile din rapoartele operative primite de la comitetele locale, institutiile publice si operatori economici.
- A monitorizat prin compartimentele I.S.U.”Bucovina” Suceava, evolutia situatiilor de urgenta si a informat operativ CJSU, CNSU, Centrul Operational National al IGSU si celelalte organisme abilitate sa intreprinda masuri cu caracter preventiv sau de interventie in situatii de urgenta;
- A intocmit Planul de masuri al CJSU pentru seceta hidrologica ce a fost preconizata pentru vara acestui an si Procedura de actiune care cuprinde atributii si termene concrete, cu responsabilizarea componentelor sistemului judetean pentru managementul situatiilor de urgenta.
- A intocmit Planul de masuri al CJSU pentru prevenirea, controlul, monitorizarea si gestionarea situatiilor de urgenta ce pot aparea ca urmare a aparitiei cazurilor de gripa A/H1N1 si Planul judetean de urgenta in caz de pandemie-gripa cu tulpina de virus A/H1N1.
- A intocmit proiectul Ordinului Prefectului Judetului Suceava nr. 458/16.11.2009 privind punerea in aplicare a Planului-cadru intersectorial gradual pentru combaterea efectelor pandemiei cu virusul A/H1N1, in vederea elaborarii la nivelul fiecarei institutii a Planului propriu de asigurare a continuitatii activitatii in cazul unei pandemii de gripa.
- A gestionat repartitia constructiilor usoare din elemente modulare.
- A intocmit centralizatorul cu situatia privind asigurarea spatiilor de realocare temporara a populatiei, in cazul producerii unei situatii de urgenta
- A convocat si participat in cadrul comisiilor mixte, la evaluarea pagubelor la gospodarii cetatenesti, infrastructura si obiective socio-economice in urmatoarele localitati: Rasca, Boroaia, Horodniceni, Liteni, Milisauti, Voitinel, Horodnic de jos, Radauti, Vicovu de Jos, Balaceana, Volovat, Moara, Falticeni (Statiunea de cercetare si dezvoltare pentru pomicultura Falticeni), Moldova Sulita, Izvoarele Sucevei, Falticeni (Priza de alimentare cu apa potabila a municipiului Falticeni-Baia III, 4200 mc rupt dig provizoriu, 600 m colmatare canal colector), Slacea, Balaceana, Valea Moldovei- sat Mironu, Todiresti- satul Parhauti, Dolhesti, Straja.
- A intocmit trimestrial sinteze informative cu privire la gestionarea situatiilor de urgenta pe tipuri de risc.
Inspectoratul de Politie al Judetului a actionat, cu efectivele si mijloacele aflate la dispozitie pentru:
- monitorizarea pericolelor si riscurilor specifice, precum si a efectelor acestora.
- supravegherea, fluidizarea si controlul circulatiei pe timpul situatiilor de urgenta (inundatii, incendii, accidente tehnologice, inzapeziri s.a).
- asigurarea securitatii si pazei perimetrelor unde s-au desfasurat interventii pentru stingerea incendiilor, descarcerare, etc.
- mentinerea ordinii publice.
- asigurarea securitatii si pazei pe timpul asanarii teritoriului si distrugerii munitiei ramase neexplodate din cele doua razboaie mondiale.
Inspectoratul Judetean de Jandarmi a participat la misiuni de interventie in situatii de urgenta pentru:
- monitorizarea pericolelor si riscurilor specifice, precum si a efectelor acestora.
- asigurarea ordinii publice si sprijinul actiunilor de interventie pe timpul situatiilor de urgenta complexe de tipul: inundatii, incendii, accidente, asanare munitie etc.
Inspectoratul Judetean al Politiei de Frontiera a desfasurat in cadrul functiilor de sprijin misiuni de monitorizare a riscurilor din zona de frontiera sau a acelora care s-au manifestat transfrontalier (inundatii, incendii de padure gripa noua, etc) si de informare oportuna a ISUJ despre situatiile de urgenta produse.
Serviciul de Telecomunicatii Speciale a asigurat, conform atributiilor comunicatiile prin sistemului unic pentru apeluri de urgenta 112 si asigurarea legaturilor de comunicatii intre structuri.
Sistemul de Gospodarire a Apelor Suceava asigura conducerea grupului de suport tehnic pentru gestionarea situatiilor de urgenta generate de inundatii, fenomene meteorologice periculoase, accidente la constructii hidrotehnice si poluari accidentale din cadrul Comitetului Judetean. Aceasta competenta s-a materializat in actiuni care au vizat:
- monitorizarea fenomenelor hidrologice pe cursurile de apa si a calitatii apelor.
- monitorizarea principalelor lucrari hidrotehnice.
- observarea, masurarea si prelucrarea datelor meteorologice si hidrologice, elaborarea avertizarilor.
- participarea la evaluarea pagubelor in cadrul comisiilor mixte.
- participarea la intocmirea de documente operative si proceduri specifice de actiune, potrivit tipurilor de risc gestionate.
Distrugerile provocate de inundatiile din 2009 au impus pentru SGA verificarea starii tehnice si functionale a constructiilor hidrotehnice cu rol de aparare precum si a zonelor cu eroziuni de pe cursurile de apa. Ulterior s-a trecut la actiuni de refacere a infrastructurii, monitorizarea zonelor critice, asigurarea sectiunilor de scurgere si completarea stocului de aparare impotriva inundatiilor (515 000 lei).
Au fost promovate lucrari de investitii pentru amenajarea paraului Falcau, recalibrarea raului Suceava in orasul Vicovu de Sus (s-a realizat partial), refacerea si regularizarea raului Suceava, in aval de podul Itcani.
In vederea monitorizarii nivelurilor cursurilor de apa in sectiunile critice din judet s-au amplasat mire locale pe raurile Suceava (sectiunile: pod Rusca, pod Nisipitu - comuna Ulma, pod Sadau - comuna Brodina, pod Laura - comuna Dornesti, pod Dabaca - oras Vicivu de Sus, pod pe DJ 178C - comuna Fratautii Vechi, pod pe DJ v17A - comuna Dornesti, pod Milisauti - in aval prag MHC, pod zona Obor - Veresti) Moldova, in sectiunea Salatruc - oras Frasin si Humor, in sectiunea pod Plesa – Manastirea Humorului.
Sectiile Drumuri Nationale Suceava si Campulung Moldovenesc si Directia Judeteana de Drumuri si Poduri au actionat in cadrul functiilor de sprijin pentru:
- evaluarea rapida a stabilitatii portiunilor afectate si stabilirea masurilor de interventie de prima urgenta
- executarea lucrarilor de reabilitare a sectiunilor de drum si facilitatilor proprii avariate sau distruse in urma inundatiilor si alunecarilor de teren.
- asigurarea utilajelor pentru deszapezire, a materialelor antiderapante si organizarea interventiei pentru deblocarea cailor de comunicatie.
- informarea zilnica a CSUJ despre practicabilitatea drumurilor nationale.
Inspectia in Constructii a participat la actiunile de evaluare in teren a pagubelor produse de calamitati in cadrul comisiilor mixte si a centralizat, impreuna cu departamentul pentru coordonarea serviciilor publice descentralizate din cadrul Institutiei Prefectului, datele la nivel judet.
Directia Silvica Suceava a desfasurat actiuni de monitorizare a riscurilor specifice fondului forestier administrat si a intervenit pentru limitarea urmarilor incendiilor de padure, inundatiilor, alunecarilor de teren si a furtunilor din perimetrul de responsabilitate.
Directia de Sanatate Publica Suceava a urmarit si evaluat permanent starea de sanatate a populatiei din judet. Institutia a luat masurile suplimentare specifice pentru limitarea evolutiei pandemiei de gripa noua prin:
- campania de informare a populatiei privind masurile de prevenire a infectarii cu virusul gripal AH1N1 prin pliante, afise si emisiuni la posturile locale de radio si tv
- monitorizarea zilnica a numarului de persoane imbolnavite si a deceselor
- desfasurarea activitatii profilactice, prin unitatile de profil.
Directia Sanitar Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor a monitorizat si evaluat permanent situatia epizootica, intervenind operativ pentru lichidarea focarelor.
E ON Gaz a actionat pentru refacerea infrastructurii proprii afectate de alunecarile de teren sau de alte riscuri, mentinand in funtiune sistemul de distributie si furnizare.
E ON Electrica a intervenit cu operativitate pentru remedierea avariilor din sistemul energetic judetean, atat pe timpul situatiilor de urgenta cat si pe timpul alegerilor europarlamentare si prezidentiale.
Garda Nationala de Mediu - Comisariatul Judetean Suceava a desfasurat in anul 2009 controale la operatori economici care depoziteaza, manipuleaza sau folosesc substante ori preparate chimice cu inalt grad de pericol in exploatare si a monitorizat zonele cu risc de producere a poluarilor.
Agentia pentru Protectia Mediului a actionat cu fortele si mijloace specifice pentru prevenirea producerii unor evenimente deosebite si luarea deciziilor privind limitarea urmarilor situatiilor de urgenta, conform competentelor. In acest sens s-au desfasurat verificari pe linia respectarii normelor SEVESO privind controlul asupra pericolelor de accident major in care sunt implicate substante periculoase la unitati de risc. De asemenea, institutia a monitorizat activitatile proiectului de inchidere si ecologizare a iazului Valea Tarnicioara si de inchidere a perimetrelor Negoiu Romanesc - Pietricelul Calimani.
Sucursala Regionala CFR Iasi - Sectiile intretineri linii CF L5 si L6 au desfasurat activitati pentru monitorizarea infrastructurii si a traficului in deplina siguranta pe sectoarele feroviare care tranziteaza judetul Suceava. Prin departamentele specializate s-a actionat, conform functiilor de sprijin repartizate, pentru refacerea liniilor afectate si reluarea circulatiei in urma manifestarii factorilor de risc specifici: inundatii, alunecari de teren, incendii la materialul rulant, scurgeri de substante periculoase din vagoanele cisterna, accidente auto la trecerile la nivel cu calea ferata, caderi de arbori, avarii la liniile electrice de contact s.a.
Directia pentru Agricultura si Dezvoltare Rurala a monitorizat si evaluat situatia suprafetelor agricole care au fost calamitate pe parcursul anului 2009.
Romtelecom - Centrul de Telecomunicatii Suceava a intervenit pentru refacerea infrastructurii proprii afectate de calamitati.
In urma situatiilor de urgenta, la cererea cetatenilor sau a primarilor, comisiile mixte de evaluare s-au deplasat in 21 de localitati sau la obiective afectate intocmind 370 fise tehnice si procese – verbale de constatare.
Se poate aprecia ca a existat o colaborare buna la nivel judetean intre toate institutiile cu sarcini de sprijin repartizate prin H.G. nr.2288 /2004 pe linia monitorizarii si gestionarii situatiilor de urgenta.

IV. Activitati de pregatire si instruire.
In anul 2009 reprezentanti autoritatilor administratiei publice locale, a structurilor si personalului incadrat sau care indeplineste functii pe linie de educatie preventiva si pregatire a populatiei pentru interventie au participat, in baza Planului anual de pregatire avizat de prefectul judetului si aprobat de IGSU, la urmatoarele activitati de pregatire si instruire:
1. Cursuri de pregatire in domeniul situatiilor de urgenta organizate pentru reprezentantii institutiei prefectului si a personalului cu functii de conducere din administratia publica locala desfasurate la Centrul Zonal de Pregatire Bacau. Au participat 74 primari, viceprimari si secretari ai localitatilor din judet, din 87 planificati (85%).
2. Cursuri de formare organizate la Centrul National de Perfectionare a Pregatirii pentru Managementul Situatiilor de Urgenta - Ciolpani. Au participat 7 inspectori de protectie civila de la localitati din 10 programati (70%).
3. Instructajul cu presedintii si vicepresedintii comitetelor locale pentru situatii de urgenta, pe zone, la care au participat 111 primari / viceprimari din localitatile judetului (97,36%).
4. Instructaje de pregatire cu inspectorii de protectie civila de la municipii si orase. Au fost prezenti 30 inspectori de protectie civila din 32 convocati.
5. Instructaje cu sefii serviciilor voluntare si private pentru situatii de urgenta. In luna martie au fost prezente 105 persoane dintr-un total de 132 (79,55%) , iar la instructajul din luna septembrie s-au prezentat 87 (65,9%).
6. In luna septembrie 2009, la inceperea anului scolar 2009 – 2010 s-a desfasurat instruirea cu directorii de unitati / institutii de invatamant si personalul didactic desemnat sa execute pregatirea in domeniul situatiilor de urgenta. La acest instructaj au participat 225 persoane din totalul de 322 (69,87%).
7. Instruirea pe zone a primarilor/viceprimarilor si sefilor SVSU privind modul de intocmire a Planurilor locale de aparare impotriva inundatiilor, fenomenelor meteorologice periculoase, accidentelor la constructii hidrotehnice si a poluarilor accidentale. Au participat 83 primari/viceprimari (72,80%) si 65 sefi SVSU (57%).
8. Activitatea de pregatire a specialistilor compartimentelor pentru prevenire din cadrul serviciilor voluntare pentru situatii de urgenta, la nivelul Inspectoratului pentru Situatii de Urgenta „Bucovina” pe 6 zone si au participat 139 persoane din 180 programate (77,22%).
9. Instruirea referentilor pe linie de urbanism privind avizarea si autorizarea constructiilor care potrivit legislatiei trebuie sa respecte anumite criterii constructive, la care au participat 98 persoane din 117 programate (83,76%), precum si instruirea proiectantilor de la nivelul judetului Suceava, la care au fost prezenti 59 de persoane.
10. Instruirea cu privire la problematica securitatii la incendiu specifica operatorilor economici ce desfasoara activitati de distributie a carburantilor pentru autovehicule, respectiv a buteliilor cu GPL catre consumatori, activitate la care au participat de 23 de persoane.
11. Instruirea directorilor institutiilor de cultura care isi desfasoara activitatea pe raza judetului Suceava (case de cultura, muzee de importanta locala, biblioteci) cu privire la asigurarea securitatii la incendiu a obiectivelor administrate. Activitatea s-a desfasurat in luna aprilie a anului 2009 si au fost prezenti 98 de directori.
13. Instruirea cu privire la problematica securitatii la incendiu specifica unitatilor de cult si au participat 170 de persoane.
14. Pregatirea prescolarilor si a elevilor in domeniul situatiilor de urgenta
Au participat la activitatile de instruire un numar de 913 cadre didactice, 14844 prescolari si elevi, precum si personal auxiliar si nedidactic. S-au executat un numar de 94 exercitii de evacuare.
15. La nivelul judetului au fost indrumate 43 cercuri « Prietenii Pompierilor » si 29 cercuri « Cu viata mea apar viata ».
15. Pregatirea populatiei neincadrate in munca. Acest important segment al societatii a fost angrenat in desfasurarea unor exercitii de pregatire pentru situatii de urgenta, astfel: 49 exercitii de alarmare publica, 1 exercitiu de de alarmare in aval de barajul hidrotehnic „Bucecea”de pe raul Siret, in localitatea Hantesti, 1 exercitiu de alarmare a serviciilor de urgenta de la detinatorii de surse potentiale de risc major la SC PROGAS Veresti, exercitii de alarmare a serviciilor de urgenta de la alti operatori economici sursa de risc (SC AMBRO Suceava, SC PETROM Suceava, SC TERMICA Suceava, SC UNICOM TRZ. Dornesti, SC RAI 88 Suceava, SC EGGER Radauti, SC KMS GROOP SRL, SC DOMAROM Fundu Moldovei, SC ROMOIL Vatra Dornei) si 39 exercitii pe tipuri de dezastre (la inundatii 14, la cutremur 12, la accident chimic 13 si 1 exercitiu cu accidente majore pe caile de comunicatie in orasul Brosteni ).

V. Concluzii
- Interventia structurilor abilitate s-a desfasurat in mod organizat si eficient.
- Sectiunile podurilor si podetelor rutiere si CFR sunt obturate cu arocamente, vegetatie uscata si material lemnos, in marea lor majoritate.
- Unele lucrari de infrastructura rutiera sunt subdimensionate, in principal in mediul rural (poduri, podete).
- Comitetele locale pentru situatii de urgenta nu sunt dotate conform normativelor cu utilaje si materiale care sa poata fi utilizate in situatii de risc, iar fortele de inteventie exista scriptic, dar faptic isi fac simtita prezenta mai greu.
- Administratiile publice locale nu investesc suficient in activitatile de prevenire a situatiilor de urgenta precum si in asigurarea logistica a serviciilor voluntare.
- Majoritatea pagubelor se datoreaza nerespectarii legislatiei din domeniul constructiilor si a planurilor de urbanism in sensul ca se mai executa constructii de locuinte in zone vulnerabile la inundatii, alunecari de teren.
- Sistemul de instiintare - avertizare – prealarmare – alarmare este viabil in conditii de normalitate si creeaza premise de diseminare a informatiei cu operativitate catre comitetele locale si mai departe catre populatie.
- Primarii si administratiile locale nu cunosc sau nu pun in aplicare operativ procedurile de interventie la aparitia unor situatii de urgenta, pe tipuri de risc.
- La unele localitati nu se instituie, la ordin, serviciul de permanenta sau nu se asigura accesul la mijloacele de comunicatii (telefon si fax) in afara programului de lucru, de catre cei ce asigura serviciul de permanenta.
- Primarii localitatilor nu intocmesc rapoarte operative in cazul prodecerii situatiilor de urgenta sau daca le intocmesc, acestea sunt deseori supraevaluate.

VI Masuri:
1. Alocarea de resurse financiare pentru continuarea lucrarilor de regularizare a principalelor cursuri de apa din judet.
2. Identificarea si recalibrarea torentilor care subtraverseaza DN, DJ si DC.
3. Efectuarea in regim de urgenta a lucrarilor de decolmatare a podurilor si podetelor in zonele unde inundatiile si distrugerile se manifesta repetat.
4. Retragerea locuintelor modulare de la localitatile la care au fost repartizate, prin grija comitetelor locale respective si depozitarea acestora la I.S.U.
5. Operationalizarea fortelor si mijloacelor tehnice din dotare si implicarea efectiva a Comitetelor Locale pentru Situatii de Urgenta in desfasurarea activitatilor preventive si de interventie in zonele de responsabilitate, conform responsabilitatilor legislative.
6. Curatirea cursurilor de apa prin inlaturarea vegetatiei uscate din zona podurilor si podetelor si a materialului plutitor din albia minora si majora a raurilor.
7. Curatarea materialului lemnos rezultat in urma exploatarii padurilor pentru evitarea angrenarii acestuia de catre torenti si obturarea ulterioara a cailor de scurgere a apelor.
8. Deficientele si neajunsurile constatate in aceasta perioada, parte din ele fiind prezentate mai sus, trebuie analizate si rezolvate de catre fiecare institutie in parte, prin sedinte de analize, punctual, cu sarcini, termene si responsabilitati concrete.


PRESEDINTELE C.J.S.U. SUCEAVA
PREFECT,

Sorin-Arcadie POPESCU

Apel unic de urgenţă
Ministerul Administratiei si Internelor
Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă
Prefectura Suceava
Consiliul Judeţean Suceava
Inspectoratul judeţean de Poliţie Suceava
Inspectoratul Judeţean de Jandarmi Suceava
FOTO

FOTO

FOTO

FOTO

<FOTO